Beleidsplan

1. Doel beleidsplan 2
2. Huidige situatie 2
3. Doelstelling 3
4. Analyse 4
5. Marketing 4
6. Promotionele activiteiten 5
7. Sponsoring 5
8. Conclusie 5


 1. Doel beleidsplan

Dit beleidsplan is geschreven om de toekomst van de Aircraft recovery Group 1940-1945 en het luchtoorlogmuseum “Fort Veldhuis” te waarborgen. De Stichting kampt met een teruglopend aantal vrijwilligers, hetgeen de exploitatie van het museum zeer beïnvloedt. Desondanks ziet het bestuur voldoende mogelijkheden voor de Stichting en het Museum om te kunnen voortbestaan en uit historisch-educatief en toeristisch-recreatief oogpunt een wezenlijke bijdrage te kunnen leveren aan de samenleving. Het plan is als volgt opgebouwd:
Huidige situatie
Doelstelling
Analyse
Marketing
Promotionele activiteiten
Sponsoring
Conclusie

2. Huidige situatie


Gedurende de Tweede Wereldoorlog lag Nederland in de vliegroute van de geallieerde vliegtuigen tijdens het bombardementsoffensief op Duitsland en de bezette gebieden. Ook lag Nederland binnen het bereik van jachtvliegtuigen die offensieve patrouilles boven door Duitsland bezet gebied uitvoerden. Ter bestrijding van deze geallieerde vliegtuigen was door de Duitsers zeer veel luchtafweergeschut in Nederland opgesteld en waren op de diverse vliegvelden Duitse jachtvliegtuigen (zowel Dag- als Nachtjagers) gestationeerd. Deze zware verdedigingsmaatregelen van de Duitsers hebben tot gevolg gehad dat op Nederlands grondgebied ca. 7200 vliegtuigen, zowel Engels, Amerikaans als Duits, zijn neergestort.
Van deze 7200 zijn er ca. 700 in Noord-Holland neergekomen. De schatting is dat thans in het IJsselmeer ook nog zo’n 700 vliegtuigwrakken (veelal met de bemanningsleden nog aan boord) aanwezig zijn. Gedurende en kort na de oorlog zijn veel van deze wrakken al geruimd en de aangetroffen stoffelijke resten van de bemanningsleden geborgen en begraven. Er is echter ook een groot aantal vliegtuigen zover de grond ingedrongen dat ruiming niet mogelijk was. Deze wrakken bevinden zich daar thans nog met de omgekomen bemanningsleden nog aan boord. Bemanning die dus al meer dan 70 jaar als vermist te boek staan. Van de in het IJsselmeer neergekomen vliegtuigen is dikwijls zelfs de locatie niet bekend.

In 1986 is de Stichting Aircraft Recovery Group 1940-1945 opgericht om onderzoek te doen naar de luchtoorlog boven Nederland en wel speciaal in het gebied Noord-Holland boven het Noordzeekanaal, Waddeneilanden, Waddenzee, Noordzee en IJsselmeer.
De Stichting houdt zich bezig met het onderzoek naar thans nog vermiste bemanningsleden. Indien een locatie van een wrak met vermiste bemanningsleden is vastgesteld, zet de Stichting zich in om de betreffende gemeente waarin het vliegtuigwrak is gelegen, te motiveren tot berging over te gaan. Hiertoe heeft de Stichting regelmatig contact met de Koninklijke Luchtmacht en diverse gemeenten.

In 1989 heeft de Stichting van de Stichting Landschap Noord-Holland Fort Veldhuis in huur verkregen om daar een museum te realiseren. Een museum dat de geborgen onderdelen van in de oorlog neergestorte vliegtuigen tentoonstelt. Naast de zelf gevonden onderdelen bestaat een groot deel van de verzameling uit in bruikleen aangeboden voorwerpen en uit giften van derden.  De Stichting is begonnen met een groot aantal vrijwilligers, in eerste instantie om het fort, dat geheel kaal was, weer leefbaar en bruikbaar te maken en daar een museum te realiseren. In de loop der jaren is hier een uniek museum opgebouwd. Hierin wordt de geschiedenis van vliegtuig en bemanning aan de hand van onderdelen, documenten en foto’s in beeld gebracht. De menselijke tragedie van een oorlog wordt zo getoond. Het museum is van mei tot en met september op zondagen geopend.

De Stichting beschikt thans over zo’n 40 vrijwilligers. Deze vrijwilligers dragen zorg voor onderhoud van het museum en treden tevens als gastheer/gastvrouw op tijdens de openingsuren van het museum. Ook zijn een aantal vrijwilligers actief bij het uitvoeren van onderzoeken (papier en veldwerkzaamheden). De vrijwilligersgroep kampt thans met een zeer grote vergrijzing. De aanloop van nieuwe (jongere) vrijwilligers is beperkt; helaas een probleem waar veel verenigingen en stichtingen die afhankelijk zijn van de inzet van vrijwilligers, mee hebben te kampen.

De financiële ondersteuning van de Stichting geschiedt vooral door ca. 350 donateurs. De exploitatie van het museum wordt gefinancierd door inkomsten uit activiteiten als rondleidingen, lezingen en de entreegelden van het luchtoorlogmuseum.
De Stichting wordt niet structureel gesteund door subsidies, fondsen en sponsoring.

3. Doelstelling

Onze Missie:


Het bevorderen van de nagedachtenis aan de inzet van het Luchtmachtpersoneel in de periode 1940-1945 en de burgerslachtoffers van deze luchtoorlog.

Om aan deze missie te blijven voldoen heeft de stichting de volgende taken:
Het onderzoek naar de tot vandaag de dag vermiste vliegtuigen en bemanningsleden uit de Tweede wereldoorlog te intensiveren.
De in het museum opgestelde objecten en tentoonstellingen voortdurend te actualiseren, thema exposities in te richten en de verhalen over de Luchtoorlog, de vliegtuigen en de bemanning aan te bieden voor de bezoekers.
Het verhaal over de de Tweede Wereldoorlog en het doel van de Stichting ARG op schoolkinderen over te brengen door rondleidingen en lesmateriaal aan te bieden.
Een kenniscentrum op te zetten en dit te exploiteren.

Om dit te kunnen realiseren is in opdracht van de Stichting een bidboek  “Lost but not forgotten” gemaakt door een specialist in het creëren van beleving in het museale werkveld. Dit bidboek bestaat uit drie hoofdthema’s; Crew (bemanning), Recovery (opgraving) en Identify (identificatie). Dit bidboek kunt u vonden op onze website  HYPERLINK "http://www.arg1940-1945.nl/bidboek.htm" http://www.arg1940-1945.nl/bidboek.htm

Bij het thema Crew willen wij de verhalen vertellen die behoren bij de bemanningen van gevonden vliegtuigen. Daaronder vallen bijvoorbeeld de briefing voorafgaand aan de start van de fatale vlucht en de verhalen van de nabestaanden.

Bij het thema Recovery willen wij het praktische werk laten zien dat komt kijken bij het bergen (opgraven of opduiken) van een vliegtuig.

Bij het thema Identify willen wij laten zien welk speurwerk er nodig is om een vliegtuig en haar bemanning te kunnen identificeren.

Het fort heeft 8 verschillende ruimtes. De ruimtes worden in het bidboek is opgesplitst in 8 aparte onderdelen.
Memory Lane
Briefing Room
De Stoel
Recovery & Identify game
Short Stirling
Interactieve panelen
Zoeklichtremise
Engelandvaarder

Voor bovengenoemde onderdelen wordt een beroep gedaan op externe sponsoren. Inmiddels heeft Stichting TriArcus deel 1 en 2 voor haar rekening genomen. Deze onderdelen zijn in 2019 opgeleverd en in bedrijf genomen. Voor de overige onderdelen wordt door de Stichting ARG actief gezocht naar andere sponsoren.

Naast de bovengenoemde onderdelen zijn er andere (doorlopende) doelstellingen die wij willen realiseren, zoals daar bijvoorbeeld zijn:

Bewegwijzering (ook via internet en andere media) naar het museum moet worden verbeterd;
De horecafaciliteiten in het museum dienen te worden aangepast aan de wensen van de bezoekers;
Door een breder aanbod van lezingen verwachten wij de aantrekkingskracht van het museum te vergroten;
Voor de (school)jeugd wordt op dit moment een educatief programma opgezet dat gedurende enkele jaren kan worden uitgevoerd/toegepast;
Inspanningen te worden geleverd in zoveel mogelijk nationale en internationale museumgidsen te worden vermeld;
Gerichte inspanningen het aantal vrijwilligers kwantitatief en kwalitatief uit te breiden met een goede balans tussen passief (museumdiensten) en actief (onderzoek).
Het (selectief) overnemen van in bruikleen gegeven onderdelen van de huidige collectie.
Verbetering van onze PR en uitgaande communicatie, bijvoorbeeld activiteiten kalender uitgeven en distribueren.
Verbeteren van het klimaat in het fort.
Opzetten van een bibliotheek/kenniscentrum, digitalisering van bestaande documenten en foto’s
Sponsor zoeken voor het onderhoud en exploitatie van ons onderzoekschip “ARGonaut”.
Algehele renovatie van het fort, in samenspraak met Landschap Noord-Holland.
Overname huurcontract van de “Duitse Keuken” die ook op het fortterrein staat.
Overname pachtcontract van de grond voor en naast het fort.

Deze lijst is niet limitatief, er zijn naast bovengenoemde punten nog tal van andere zaken die aandacht verdienen.





Analyse

Het blijkt dat de belangstelling voor de Tweede Wereldoorlog nog steeds aanwezig is en toeneemt. Er is veel belangstelling van scholen voor een educatief programma in het museum. Het museum ligt op een unieke plaats in het buitengebied van de gemeente Heemskerk. Het ligt op een centrale plaats en kan in het seizoen voor passanten/recreanten als pleisterplaats dienen. In 2013 is het fort aangewezen als een Toeristisch Overstap Punt (TOP) locatie. De bedoeling van een TOP locatie is dat toeristen hun auto hier parkeren om per fiets of te voet de omgeving gaan ontdekken. In 2019 heeft de stichting zich aangesloten bij Liniebreed ondernemen. Dit is een stichting die o.a. de forten van de Stelling van Amsterdam helpt om het hoofd financieel boven water te houden.

De Stichting ARG heeft een uitgebreide kennis van de luchtoorlog boven West-Europa in het algemeen en boven Nederland in het bijzonder. Uit een enorm archief kunnen binnen korte tijd alle gegevens over een bepaald vliegtuig of bemanningslid worden gelicht. Verder beschikt de Stichting over een netwerk binnen andere groepen en geïnteresseerden. Bovendien beschikt de Stichting over goede contacten binnen de lokale en provinciale overheden, Defensie en de Koninklijke Luchtmacht. Recent is een overeenkomst met een professioneel onderzoeksbedrijf en de Stichting gesloten om nauwer samen te werken.

Een voortdurend punt van zorg van de Stichting is
De financiële situatie. De Stichting beschikt over zeer beperkte financiële middelen. De  Stichting ontvangt geen structurele subsidies of bijdrages van overheden en/of sponsoren;
De Stichting kampt met een afnemend aantal vrijwilligers. De huidige vrijwilligers zijn veelal van gevorderde leeftijd. Aanwas van (jongere) vrijwilligers is zeer beperkt;
De bouwkundige staat van het fort is zeer slecht. De verhuurder, Stichting Landschap Noord-Holland, heeft beperkte middelen voor het onderhoud van het gebouw. Alle kosten op het terrein van onderhoud en renovatie komen derhalve ten laste van de Stichting.


Marketing

Voorheen werd gedacht dat de belangstelling voor de Tweede Wereldoorlog met het verdwijnen van de generatie die de oorlog daadwerkelijk heeft meegemaakt, zou afnemen.
Dit blijkt echter niet het geval te zijn. Wij zien de belangstelling in feite, zowel nationaal als internationaal, alleen maar groeien. Er verschijnen steeds meer boeken over oorlogsonderwerpen en de vraag naar rondleidingen voor zowel volwassenen als kinderen wordt steeds groter. Een behoefte waar de Stichting aan kan voldoen.

De doelgroepen zijn als volgt te verdelen:
Toeristen/recreanten;
Regionale/lokale bezoekers;
Onderwijsinstellingen;
Geïnteresseerden in militair erfgoed;
Bedrijven;
Nabestaanden van omgekomen bemanningsleden.

Daarbij speelt de vraag van de gemeente Heemskerk ook een rol. Momenteel wordt een recreatiegebied rondom het fort ontwikkeld. Daaraan kan de Stichting ARG 1940-1945 een afwisselende en kwalitatief hoogwaardige bijdrage leveren.



Promotionele activiteiten

De Stichting ARG 1940-1945 werkt sinds 2013 nauw samen met de Stichting Crash uit Aalsmeer. Deze laatstgenoemde stichting houdt zich eveneens intensief bezig met de luchtoorlog boven Nederland in het algemeen en de ontwikkelingen rond Aalsmeer en omgeving in het bijzonder. De Stichting heeft goede contacten met de pers. De Stichting publiceert voor haar donateurs viermaal per jaar het blad Broken Wings. Daarnaast is de Stichting in 2019 lid geworden van Liniebreed ondernemen.

Promotionele activiteiten:
Aanleveren van krantenartikelen (wekelijks over de lezingen en in het bijzonder vlak voor evenementen)
Bij lopende onderzoeken van bergingen regionale en lokale (dag)bladen en omroep (RTVNH) informeren
Organiseren van evenementen
Ieder kwartaal versturen wij ons blad Broken Wings aan de donateurs/leden.
Organiseren van lezingen voor belangstellende (desgewenst ook op locatie)
Via de eigen website met gastenboek / forum, via Facebook, Twitter.
Vermelding in diverse museumgidsen en gidsen en folders van toeristische instellingen
Gericht mail/correspondentie sturen via OVAS (CRM pakket) aan mogelijk sponsoren en andere belangstellende voor realisatie van ons bidboek.
Uitnodigingen sturen aan sponsoren, lokale overheden en andere geïnteresseerden bij het openen van een gerealiseerd deel van het bidboek.


Sponsoring

De Stichting ARG 1940-1945 heeft geen structurele sponsoren. Er zijn enkele bedrijven die adverteren in het kwartaalmagazine Broken Wings.
Stichting TriArcus heeft de realisatie van de eerste 2 onderdelen van ons bidboek gesponsord. Wij blijven op zoek naar sponsoren, allereerst voor de realisatie van de resterende 6 onderdelen van ons bidboek maar ook zeer zeker voor onze andere doelstellingen.


Conclusie

Uit ontwikkelingen in de huidige maatschappij blijkt dat de vraag naar historische kennis toeneemt. Er verschijnen steeds meer publicaties over de Tweede Wereldoorlog. De gebeurtenissen hierin, oorzaken en gevolgen mogen zich een groeiende belangstelling verheugen. De activiteiten van Stichting ARG 1940-1945, het onderzoek (zowel in de archieven als in het veld/op het water), het museum, de rondleidingen en de schoolbezoeken sluiten hier naadloos op aan en vragen om verdieping van het product, zowel vanuit historisch-educatief als toeristisch-recreatief oogpunt. Om dit naar een hoger plan te tillen heeft de Stichting besloten om een professioneel bedrijf in te schakelen om het museum toekomstbestendig en interactief te maken.  Met behulp van het bidboek verwachten wij een hiermee een goede stap te hebben gemaakt. 

Verder draagt de gunstige ligging van het fort in het toekomstige recreatiegebied uitstekend bij aan de realisatie van de doelstellingen. Door de samenwerking met Liniebreed ondernemen kunnen wij van hun kennis en kunde profiteren om meer bezoekers naar ons terras en museum te krijgen. 

Het verhaal van de strijd in de lucht, die mede voor de vrijheid van Nederland is gevoerd en die zovele jonge mensen het leven heeft gekost, mag niet worden vergeten en verdient het te worden verteld. De vermiste bemanningsleden die hun leven voor onze vrijheid hebben gegeven verdienen het om ook een laatste rustplaats te krijgen. 
Door verantwoord en gericht gebruik te maken van de huidige mogelijkheden en de inzet en professionaliteit van de huidige en toekomstige vrijwilligers, zal Stichting Aircraft Recovery Group 1940-1945 een boeiend en uniek product voor Nederland kunnen blijven neerzetten.